تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

آرامش و سکون برازنده مجلسیان نیست  

 

این روزها در نشت های خصوصی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخن از آرامش و سکوت به میان می آید . (خبرگزاری فارس ) این به معنی این است که نمایندگان کمتر به ابراز نظر و عقیده و احیاناً انتقاد و پرسش از متولیان کشور بپردازند .در حالی که به اقتضای هر طرح و برنامه ای دهها و صدها نظر ارزنده در میان جماعت نخبگان وجود دارد که جمیع آنها می تواند منجر به بهترین تصمیم گیری ها شود .و سکوت بیش از حد و عدم ابراز عقیده در جای خود . آنگاه که فرد احساس تکلیف کند و سکوت نماید جایز و پسندیده و ثواب نیست .

در سال پاسخگویی،اصل بر پاسخگویی همه مسئولان در مقابل عملکردشان است و این امر استثنا پذیر نیست، یا فرمایش مقام معظم رهبری در مورد پاسخگویی مطاع است که باید پذیرفت و بدون هیچ عذر و بهانه‌ای آن را به کار گرفت و یا اینکه نه، حرف است و تکلیفی بر عهده کسی نیست که در واقع چنین نیست و فرمایش مقام معظم رهبری حکم است و انجام و اجرای آن وظیفه احاد مسئولان و متولیان و در این باره هیچ قوه ای نیز از قوای کشور معاف از پاسخگویی نیست که البته من نیز به صراحت اینجا باید یادآوری کنم حتی نهادها و مراکز تحت امر مقام معظم رهبری نیز باید پاسخگوی عملکردها ، سیاست ها و برنامه های خود باشند که می دانیم در جای خود هستند . مجلس نیز از این تکلیف مستثنی نیست و نباید باشد بلکه اغلب سئوالها را نیز مجلس باید از قوه قضائیه و مجریه و نهادهای تحت امر مقام معظم رهبری مطرح نماید .

حال با این اوصاف مجلس شورای اسلامی نیز تکلیفی فراتر از سایر قوا به عهده دارد چون مجلس هم ناظر است و هم مدافع حقوق ملت، پس تکلیف مجلس در طرح پرسش و دستیابی به حقیقت مهمتر از سایر قوا و سایر مراکز اجرایی است. با این وجود پرسش این نوشتار این است که چرا در حال حاضر بر آرامش مجلس و نمایندگان به معنی آنچه در صد مطلب آمد اصرار می شود، اگر مجلس و نمایندگان نتوانند در جایگاه قانونی خود حرفی را به صراحت بگویند و انتقادی را ازباب وظیفه و از تریبون مجلس مطرح سازند و اگر نمایندگان مجلس نتوانند به راستی مدافع حقوق ملت و مملکت باشند چه کسی و چه مرجعی باید پی ابهامات و اشکالات را بگیرد و از انحراف در سیاست های ملی جلوگیری کند . مجلسی که نمایندگان محتاط و محافظه کار داشته باشد آن مجلس خانه ملت نیست بلکه مجلسی است که گروهی در آن می خواهند برای خویش دیوار محافظ بسازند و در پناه دیوار محافظ ،تنها سیاست های حزبی خود را پیش ببرند در حالی که مجلس شورای اسلامی خانه ملت ، و نمایندگان آن  عصاره‌ی مردم هستند و طرح هر موضوع و مسأله ای در خانه ملت به معنی اعلان جنگ یا مخالفت با گروهی دیگر و یا حزبی دیگر به حساب نمی آید نمایندگان مردم هر یک زبان چند صد هزار نفرند که آرامش آنها در حد اعتدال و بدور از هر نوع غرض ورزی گروهی پذیرفته است . نمایندگان مجلس حافظان منافع ملی هستند و باید که به انجام وظیفه خود به نحو احسن عمل نمایند و هیچ دلیلی وجود ندارد که در سنگر مجلس ، افراد خاموش و بی نظر باشند چه اینکه موجود بودن انسان به ابراز عقیده است و انسانهایی که عقیده خود را در مسائل ولو اشتباه عنوان نکنند به قول دکتر شریعتی وجود ندارند. و اگر نمایندگان محترم مجلس به آرامش در فضای مجلس بیش از اندازه تأکید ورزند سال پاسخگویی را بدون پرسش خواهند گزراند و به جای اینکه فضای پرسشگری را طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تقویت نمایند قفل سکوت بر آن خواهند زد و سال پاسخگویی بدون پرسشگری سپری خواهد شد.  

نوشته شده در روزنامه خراسان ۲۹/۵/۸۳ صفحه ۴    

نظرات 2 + ارسال نظر
صدر یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 01:02 ب.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام !
مطلب جالبی بود!
از سبکش خوشم اومد!
راستی لینکت رو قرار دادم!
موفق باشی
صدر

صدر دوشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 02:30 ب.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام!
قابلی نداشت !
در ضمن اسمت رو هم اصلاح کردم!
موفق باشی
صدر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد