تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

یادداشت

تلویزیون، سریال باجناق‌ها و نماز صبح 

بهترین ضدتبلیغ برای دین هنگامی است که به طرح موضوعات اجتماعی نماز بپردازیم و نامی از آداب یا وظایف دینی به میان نیاوریم و یا اینکه آنها را در درجه چندم اهمیت قرار دهیم.
مثلا اگر بخواهیم کارهای روزانه را برای انجام ردیف کنیم بهترین ضد تبلیغ برای انجام ندادن فرائض دینی آن است که آداب مذهبی را در کارهای روزانه قرار ندهیم و جایگاهی برای آن قائل نباشیم که متاسفانه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران گاه در تهیه برنامه‌ها و سریالهای خود به موضوعات دینی هیچ اشاره‌ای از باب وظیفه نمی‌کند البته نگارنده معتقد به افراط در این باره نیست اما به ظرافتهای کاری درتهیه و پخش برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز که اهمیت دین و آداب مسلمانی را کم نکند معتقد است.
شاهد مثال: مجموعه سریال باجناق‌ها است که اخیرا از کانال 5 تلویزیون پخش می‌شود و قالب طنز در موضوعات مبتلا به اجتماعی و خانوادگی دارد که داستانهای آن بسیار هم به واقعیتهای اجتماعی نزدیک است.
این سریال در عین حال که سعی دارد به ذکر گوشه‌ای از زندگی اجتماعی و خانوادگی بپردازد و در حد خود بیننده را نیز مجذوب می‌کند در یکی از قسمتها که چهارشنبه شب 28/5/83 پخش شد (و تاکنون نیز چند بار تکرار شده است) به رفتار پس از بازنشستگی پرداخت. در این قسمت از سریال، بازیگران چندین بار وظایف صبحگاهی پس از بازنشستگی را برای یکدیگر بازگو کردند و به ترتیب آنها را اجرا و انجام دادند اما هیچ یک آنها از نماز صبح یاد نکردند،
بازیگران سریال هر بار که وظایف صبحگاهی را برای یکدیگر یادآوری کردند بدین‌گونه آنها را ردیف نمودند «ورزش، استحمام، صبحانه، روزنامه، عزیمت به محل کار و تفریح» به عنوان یک بیننده مسلمان، هر بار که این وظایف را بازیگران برای یکدیگر به ترتیب عنوان می‌کردند منتظر بودم تا به انجام فریضه دینی نماز اشاره کنند (ولو قضا شده‌اش) اما دریغ که چند بار سکانس داستان توسط بازیگران تکرار شد اما در هیچکدام آنها از نماز ذکری به میان نیامد و من به عنوان یک بیننده مسلمان از زندگی در چنین جامعه‌ای شرمنده شدم و به خود گفتم: چرا تلویزیون جمهوری اسلامی چنین بی‌اعتنا به نماز صبحگاهی است و نماز را از وظایف صبحگاهی حذف می‌کند.
آیا واقعا گردانندگان این سریال که سناریوی فیلم را بارها نوشته و ادیت کرده‌اند و از نظر گذرانده‌اند و حتی بازیگران که متن را حفظ کرده‌اند هیچ‌یک اهل نماز نبودند؟، تا لااقل واژه نماز را به متن بیفزایند؟؟؟،،

روزنامه خراسان چهارشنبه ۴/۶/۱۳۸۳ صفحه ۹ ( علمی فرهنگی )

نظرات 4 + ارسال نظر
صدر یکشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 07:14 ق.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام !
میلاد فروزان هستی مبارک !
موفق باشی
صدر

[ بدون نام ] سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 02:01 ب.ظ

سلام
ممنون که به من سرزدی
ولی در باره مطلب نامفهومی که برام نوشتی...
ودرباره مطلب وب لاگت...
شاید این سریال برای اونایی هست که نماز نمی خوانند
آخه میدونی تو جاوعه ما بخاطر کج رفتاریهای بی شمار شما مذهبیون همه از مذهب بدشون میاد
پس برای پیدا کردن راه حل به خودت نگاه کن نه به دیگران

هلاله چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 01:19 ب.ظ http://helaleh.blogsky.com

سلام
مرسی که سرزدی
اشکال ما خیلی عمیق تر از این حرفهاست
مسئله اینجاست که کشور ما فقط اسمش جمهوری اسلامیه

پیام یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:47 ب.ظ

بابا دغدغه بابا مشکل بابا معضل! واقعا که ریشه این همه معضلات اجتماعیمون معلوم شد! این همه فحشا و دزدی و اعتیاد و طلاق ریششون پیدا شد! پس اگه بجای قسمت رقص! نمازش رو بیشتر کنند، این معضلات حل خواهند شد! مردک آخه تو کدوم سریال مثلا طنز!!؟ اونم با بازیگرائی با این قیافه های دهکده حیواناتی! باید تبلیغ دین نمود؟ تازه مگر کم به ما قرص دین تزریق می شود که حالا در این سریال بی مصرف (که تازه در هر قسمتش دو مورد نماز هم بخورد مخاطب می دهد) هم اعاده اش لازم است!
بابا سوژه بابا تحجر بابا مخ کنسرو!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد