ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
(یادداشت)
لزوم طرح نو در قرعهکشی بانکها
سالهاست که قرعهکشی حسابهای پسانداز قرضالحسنه بانکها انجام میشود و سالانه میلیاردها ریال سود ناشی از این سپردهها به دارندگان حسابها واگذار میشود که اگر انجام قرعهکشیها را حمل بر صحت و صداقت بدانیم عده قلیلی از دریافت جوایز بزرگ خوشحال و عده فراوانی نیز ناراضی و ناخشنود میشوند.
این روش اکنون علاوه بر اینکه توجیهات شرعی خود را از دست داده است موجب سلب اطمینان دارندگان حسابهای قرضالحسنه از بانکها شده است به طوری که امروزه اکثریت دارندگان حسابهای قرضالحسنه بر این باورند که سودهای انبوه این حسابها ناعادلانه تقسیم میشود و قرعهکشیها به دلخواه مدیران و برنامهریزان بانکها صورت میگیرد به طوری که در خبرها داشتیم مورد اعتمادترین بانک کشور، مراسم قرعهکشی راه امسال بدون حضور مشتریان انجام داده است و این در حالی است که اگر با حضور مشتریان و خبرنگاران و ناظران قانونی نیز، قرعهکشی صورت گیرد باز هم با سیستم پیچیده کامپیوتر و اینکه هر نوع تغییر آنی در لیستبندیها میسر است امکان هر نوع تخلف و تقلبی در قرعهکشی امکانپذیر است تا اینکه قرعهکشی از روال صحیح خود خارج کردد.
قرعهکشی بانکها امروزه علاوه بر اینکه شبهه تقلب را به ذهن میآورد باعث این نیز شده است که در اقشار جامعه امید واهی برای رسیدن به جوایز بزرگ پدید آید و در نهایت جوایز بسیار اندکی را نصیب تعدادی از مشتریان و هدیههای کلان و نادری را نصیب افراد خاص سازد که برخی از آنها را نیز میتوان به نحوی به روابط ناصحیح در شبکه بانکی و بازار دانست باید گفت اینکه با سرمایههای میلیاردی حاصل از سپردههای قرضالحسنه مردم در بانکها، یک روش غیرعادلانه برای تقسیم سودبین مشتریان متداول شود و قدرت اعتراض و انتقاد نیز از مردم سلب گردد نه شایسته نظام اسلامی است و نه شایسته سیستم بانکداری ما که موجب سلب اعتماد میشود اگر رقمهای حاصل از سپردههای مردم نزد بانکها را در نظر بگیریم، هر یک از بانکها سالانه بین 10 تا 17 میلیارد تومان بین سپردهگذاران به قرعه واگذار میکنند که اگر همین مبالغ را برحسب میزان سپرده و یا تعداد مشتریان بانکها در این حسابها، تقسیم نمایند بسیار مناسبتر از قرعهکشیها، حق به حقدار خواهد رسید و همه دارندگان حسابهای قرضالحسنه از سود سپردهها برخوردار خواهند شد و اگر هم ترجیحا بحث قرعهکشی در میان باشد میتوان به جای پرداخت 10 تا 150 میلیون تومان جایزه به یک نفر، هزاران سپردهگذار دیگر را از جوایز کوچکتر برخوردار کرد.
طرح اصلاح تعیین جوایز بانکها که اخیرا توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است به واقع میتواند این روش را منسوج ساخته و طرح جدیدی را که برخوردار از اعتدال بیشتر باشد و نظرات و کارشناسیهای ارزشمند مبتنی بر منتفع ساختن سپردهگذاران، در آن لحاظ شود را ارائه دهد تا از هر نوع شبهه تخلف سپرده جلوگیری نماید.
باشد تا طرح جدید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برخواسته از نظرات کارشناسی، البته با در نظر گرفتن حقوق سپردهگذاران و نه فقط حقوق بانکها تهیه و تدوین گردد تا مردم نیز با اشتیاق بیشتر به سپردهگذاری در این حسابها بپردازند و از طرفی بانکها نیز در قالب طرح جدید، ارائه تسهیلات از محل این سپردهها را، مناسبتر از گذشته در اختیار نیازمندان قرار دهند.
چاپ شده در روزنامه خراسان 2/5/84 صفحه 6 اقتصادی