تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

جهان حکمرانی وعاطفه کودکانه

 ابراهیم ناظمی:

 شاهد صحنه ای زیبا و تامّل برانگیز بودم. 

در دستِ یکی از کودکانِ سه ساله لواشکی بود که به ۵ تکه تقسیم شده بود، تکه هایش را جدا کرد و در ظرفی گذاشت که بخورد، کودکِ سه ساله ی دیگری که لواشک نداشت به سوی او آمد و ازاو طلبِ لواشک کرد، محمد یکی از لواشک ها را خودش خورد و یکی را به دیگری داد، تکه ی سوم را هم خودش خورد و تکه ی چهارم را هم به دوستش داد، به تکه ی آخر که رسید نگاهی به لواشک انداخت و نگاهی به دوستش، 

مردّد بود که خودش بخورد یا به دوستش بدهد و من شاهد و نظاره گرِ این تصمیم و این صحنه ی زیبا بودم که او بر تردیدِ خود غلبه کرد و لواشکِ آخر راهم به دوستش داد

از ایثارش بسیار ذوق کردم، اما جالبتر برایم این بود که وقتی امیر لواشک را گرفت آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کرد، و نیمی را خودش خورد و نیم دیگر را به محمد برگرداند

این چند دقیقه لواشک خوردنِ دو کودک، مرا دراندیشه رفتار بزرگترها فرو برد، به خودمان، به آدم بزرگ ها، به مواجهه ی آنها با یکدیگر.

کاش ما آدم بزرگ ها هم مثلِ بچه ها بدون حرص و کینه بودیم و میانمان تنها مهر بود و عطوفت و گذشت...

به این فکر کردم که ما بزرگترها با رفتارهای ناشایست چقدر به بسیاری از ارزش‌های  انسانی جفا کرده ایم و با اینحال بر کرسیِ ادعا نشسته ایم و خود را اشرفِ آفریده ها می نامیم

به این اندیشیدم که کاش حکمرانیِ زمین را به کودکان میدادند و ما بزرگترها مدتی عقب می نشستیم و تنها نظاره گر بودیم تا مهر وعاطفه را از کودکان بیاموزیم که بی شک جهان با حکمرانیِ کودکان از زیبایی و عاطفه و محبت...پر می شد.


گزارش عینی ازتعطیلی بازاردر مناسبت‌های مذهبی

ابراهیم ناظمی خبرنگار:

شماره ۶۲۷

اعمال مدیریت های اجباری وبعضا اختیاری برتعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار بازار به مناسبت‌های مذهبی که در تقویم رسمی کشور مکرر آمده و هر از چند روز و چند هفته بر بازار کسب و کار تعیین تکلیف می کند عوارض گوناگون و بلکه مضر بر اقتصاد جامعه و بازار و خانواده دارد به گونه‌ای که می‌تواند بخش مهمی از درآمد خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد و به ویژه برای آنانی که باید اجاره ماهانه را هم بپردازند، زیان بارتراست، به طوری که برخی از کسبه براین موضوع تاکید بسیار داشتند و خود را ناچار ازبازکردن واحد تجاری می‌دانستند.

در جامعه ما برخی سنت ها به گونه ای متداول شده است که مردم با همه بی‌میلی، ناچار از اعتنا به این موضوعات هستند و تعطیلی بازارهم به عنوان یکی از نماد‌های مذهبی است که بر سایر بخش‌ها اجتماعی و نیز آنها که بنابربراحتیاج، کسب و کار خود را باز می کنند تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگربه خاطرآنکه شغل‌ها به یکدیگر وابسته هستند ممکن است انجام یک کار تجاری و خدماتی به خاطر تعطیلی بخش دیگری از صنوف ، بازهم راکد بماند و انجام آن به روزهای بعد موکول شود.

 بالاخره برخی از کسبه جامعه ایران هم حق دارد به این تعطیلی‌ها اعتراض کند و یا بی اعتنا به آن باشد و یا به هر طریق عده‌ای کسب خود را تعطیل و عده دیگری کسب خود را تعطیل نکنند که عدم یکدستی را درجامعه یکدست مذهبی ما به نمایش می‌گذارد.

در۱۵ دی ماه روز رحلت امام هادی در مشهد بازار رضا، تعطیل و سایرواحدهای تجاری در مجاورت آن ودیگر قسمت های شهر طبق عکسی که همزمان گرفته شده است باز بودند

 یعنی عده‌ای به تعطیلی مناسبت‌های مذهبی اهمیت می‌دهند و عده‌ای نمی‌دهند عده‌ای آن را امری ارزشمند می‌خوانند و عده‌ای هم آن را دلیل تعطیلی  نمی‌دانند.

 آنچه کسبه بیان می‌دارند اینکه چه لزومی دارد که به خاطر یک وفات یا مناسبت دینی چند ین قرن گذشته، زندگی مردم با تعطیلی  و سکون همراه شود در حالی که اصل انجام عبادت واقعی، کارو فعالیت وخدمت به مردم و کسب روزی حلال است. واتفاقا باید در این ایام فعالیت بیشترگردد.

اگر در این باره به زیان‌های وارده بر اقتصاد شهرو خانواده و کلاً جامعه بخواهد پرداخته شود به یقین آماری عجیب دست می‌دهد که در یک فاکتورو یا چند ده فاکتورهم نمی گنجد.

 به واسطه این امر حتی میتوان گفت به شبکه حمل و نقل جاده‌ای نیز آسیب فراوان وارد می‌گردد حالا دیگر، تولید مایحتاج عمومی که جای خود دارد.

آنچه مردم و کسبه انتظار دارند حذف یک سری اعتقادات وباورهای بیهوده است که بر دست و پای مردم زنجیر شده و اختیار را از افراد جامعه برای فعالیت های اجتماعی سلب نموده است و راه را برای انجام فعالیت‌های ضروری جامعه می‌بندد.

یکی ازکسبه پاساژهای میدان ۱۷ شهریورمشهد که مورد پرسش قرار گرفت بر این نکته اشاره کرد که تعطیلی این مناسبت‌ها شاید به واسطه این است که مردم در برپایی مجالس مذهبی مشارکت یابند و پای منابر خلوت نباشد.

یکی دیگر از کسبه میدان ۱۷ شهریور گفت اگرتعطیلی به واسطه انجام فرائض دینی باشد که همیشه وقت این فرائض برقرار است.


فرایند سیاسی در اثر انتخابات


✅ مردم در انتخابات باعث تغییر شدند و این فرایند سیاسی را همه باید بپذیریم.


ابراهیم ناظمی خبرنگار: 

دکتر محمدعلی نبی‌پور معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی در مراسم معارفه مهندس سید حسن حسینی به عنوان فرماندار جدید مشهد گفت: در شرایط فعلی که هر شخص می‌تواند اعمال و رفتار مسئولان را سنجش کند خدمت کردن سخت است هر

چند ممکن است سنجش ها خیلی دقیق هم نباشد اما همین باعث می‌شود که خدمت کردن سخت شود و دقت بیشتری بطلبد. 

وی در این باره با اشاره به اینکه کار از مشروعیت هم عبور کرده است گفت : مردم امروزعمله سیاسی نیستند و نمی‌توانیم مردم را در قالب رای و صرف حضور در مناسبت‌ها ببینیم. 

 او گفت :مردم زمانی در فرایند حکمرانی موثر می شوند که نقش پررنگ داشته باشند و در این صورت است که کارآمدی مدیران افزایش می یابد. 

وی گفت : در باره هراتفاقی که در جامعه بیفتد نباید مردم را غریبه بدانیم باید با شفافیت به مردم گزارش دهیم و اگر بتوانیم کارآمدی حکومت را با مشارکت افزایش دهیم فعالیت هایی، پررنگ تر و بی‌بدیل تر و موفق‌تر خواهیم داشت، و حکومتی که به نقش اثر بخشی مردم توجه کند موفق‌تر است. 

 نبی پور گفت: اینجاست که نقش مردم باید باز تعریف شود، همه گروه‌های سیاسی و سلایق و شهروندان این حق را داشته باشند درعمل مشارکت نمایند وحکومت تنها نقش نظارتی و هدایت داشته باشد. 

 دکتر پزشکیان می‌گوید: مردم را نباید نامحرم بدانیم باید تلاش کنیم با وفاق مردم را در حکومت شریک کنیم بحث شعار وفاق ملی اصلش همین است ما وقتی صحبت از وفاق ملی می‌کنیم باید مردم زیر پرچم آن باشند و همه سلایق را در حکومت داری ببینیم به همین جهت است که این دولت حتی در مناطق قومیتی استاندار انتخاب کرده،ازاهل سنت، ما فرمانداران زن داریم ما می‌خواهیم در جامعه قشر خاصی به حاشیه نروند ما نمی‌خواهیم انسان هایی که دل در گرو این سرزمین دارند و می‌توانند در چارچوب قانون اساسی موثر باشند را به حاشیه ببریم . 

دکتر نبی پور گفت: دراینجا نقش فرماندار، بی‌بدیل است فرمانداری نقش حاکمیتی و فرابخشی دارد همه دستگاه‌هایی که به مردم خدمت می‌کنند مرکز هدایتش فرمانداری است و تأکید داریم فرماندار با حرف ، منطق وحتی زبان بدنش باید به مردم اعتماد بدهد و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد واعتماد سازی برای تک تک شهروندان بکند 

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی ما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف کاهش یافته است گفت :عدم حضوربیش از۵۰ درصد مردم در انتخابات معنادار است و لذا باید تلاش کنیم با افزایش کارآمدی رضایت آنها را جلب نماییم. 

دکتر نبی پورگفت: فرمانداری وظیفه‌اش این است که مردم را با سلایق مختلف پای کاربیاورد. تا سرمایه های اجتماعی افزایش یابد و اتفاقات مبارک و جدید در پیشرفت امور بیفتد 

 وی گفت : اگر تلاش‌ها نبود امنیت و آرامش برای شهروندان حاصل نمی‌شد. 

 وی شعار وفاق را یک ضرورت هوشمندانه دانست و گفت همه باید دراین مسیر کمک کنیم و نقش فرماندار به عنوان هماهنگ کننده،نقشی مهم و جدی ا‌ست و به همین سبب است که انتصابات کندتر در کشور پیش رفته وباید افرادی انتخاب شوند که هم انگیزه و هم سلایق خوبی داشته باشند. 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت مردم با رای باعث تغییر شدند و این تغییر جزء فرایند سیاسی است و باید همه آن را بپذیریم 


https://t.me/abrahim2441/37506


تنها "سکوت" عِلاج حجاب است


ابراهیم ناظمی خبرنگار:

 شماره ۶۲۳

تعیین نوع حجاب برای بانوان به مشابهت بخشیدن با سبقه ۱۴۰۰ سال قبل که آن هم شرایط دارد واقعاً حیرت انگیز است! و آنقدر پیرایه بر آن بسته شده که به غلط ،تنها ملاک و نشان اسلامی خوانده می شود!

 سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفته دولت و مجلس هر کدام نظری در مورد قانون حجاب دارند ارائه دهند او گفته این کار خیلی پیچیده‌ای نیست که الان به عنوان معضل و مشکل سیاسی اجتماعی مطرح باشد اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه هم اشکال دارند دوستانه پیشنهاد خود را بدهند که طرح گردد او گفته اصلاح قانون و قانونگذاری به شورای نگهبان هم ارتباطی ندارد.

این درحالی است که کمتر کسی از شخصیت های آگاه و فرهیخته جامعه یافت می شود که ناچارتا کنون در باره حجاب اظهار نظر نکرده باشد با این حال هنوز آقایان شورای نگهبان به این نتیجه نرسیده‌اند که پس ازسالها جدالی لفظی و خشونت فیزیکی نسبت به بانوان، باید چه نگاهی پیدا کنند و چه تصمیمی بگیرند! و هنوز دنبال کسب نظرند! و هنوز می گویند طرح موضوع شود و اشکال‌ها و نظرات بیان گردد! که این رفتاربه طنز بیشتر شبیه است و باید پرسید آیا هنوز هم باید جامعه درگیر این اوهام و تحدیدهای حجاب باشد؟

 آقایان قانونگذارو مدعیان جانشینی خدا که میخواهید دیگران را به بهشت فرضی بفرستید بهشت پیشکش خودتان، اگر گوشتان بدهکار نظرات تخصصی و کارشناسی است که قوانین از این دست به این بحران هایی که به وجود آمده نمی‌انجامید و این همه هزینه جانی و مالی و حیثیتی صورت نمی گرفت!

 الان سالهاست که جامعه مرتب بازیچه یک عده افراطی منحرف قرارگرفته که به بهانه‌های سیاسی همچنان برطبل تعیین نوع حجاب می کوبید و چیزی جز نفرت در میان جامعه نکاشته اند، در حالی که ازنظر روانشناسی توصیه به حجاب باید بدون حضور شخص سوم باشد، نه اینکه درهمه محافل و منابر فریاد گردد.

 به راستی اگر شورای نگهبان یا هر مقام دیگری به دنبال اصلاح امورهستند پس چرا برعقاید متضاد با افکار فرهیختگان و کارشناسان اجتماعی و نخبگان جامعه اصرار دارند و با آنها لجاجت می‌ورزند.

 من یک سخن بنیادین را از سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق بیان کنم که در مورد این مسئله حرف آخراست وهیچ راهی و هیچ چاره ای هم جزآن نیست البته اگر آقایان از کاسبی با اعتقادات وادعای قیمومیت دست بردارند و عقایدی را که امروز در جهان منسوخ شده به کنار بگذارند.

 سید محمد خاتمی در دهه ۷۰ یعنی ۲۰ سال بعد از انقلاب اسلامی که مرتب آرا و نظرات پیرامون حجاب، جامعه را مشوش می‌کرد گفت : شما در مورد حجاب و تعیین پوشش بانوان جامعه ساکت بمانید و در منابر مردم را تحریک نکنید و تعیین تکلیف ننمایید،خودِ مردم دراین باره بهترین وضعیت را در جامعه شکل خواهند داد و پوشش نامناسب را سرزنش خواهند کرد ومعروف، متناسب با شان جامعه شکل خواهد گرفت وزشتی پوشش بد، تبعات خود را بر فرد باقی خواهد گذاشت و در نتیجه پوشش و باورجامعه درست و معروف خواهد شد و هم ذهنیت مردم اصلاح خواهد گردید.(نقل به مضمون از بیان خاتمی و توضیح این حقیر)

وگاهی سکوت، بسیار بیشتراز سخن پیام و معنا دارد و به قولی اگر جاهلان سکوت کنند هیچ نزاع و تضاد و تفرقه‌ای درجامعه رخ نمی‌دهد چرا که سکوت بسیارعمیق است و سخن گفتن مثل زمان کوتاه است